Tre heldagar här på ön Cat Ba är klar och vi är nöjda! Ön gillar vi och kan rekommendera andra som funderar på att åka till norra Vietnam och till Halong bay.
Om man googlar på Halong bay så får man miljontals träffar på olika Ha Long Bay tour, där man kan övernatta på båt och göra några olika saker. Båtarna kan ha väldigt olika kvalité, vissa är sämre än sämst men andra är lyxiga. Man kan också hyra en egen båt för 6000 kr per dag om man så önskar det...

Eftersom det inte är dykrelaterat (som liveaboard, där dykning är prio ett) så kände vi att vi skulle kunna känna oss lite begränsade och inlåsta på en tour-båt om vi skulle bo ombord mer än en natt. Istället valde vi att plocka ihop våra aktiviteter själv och bo på land (i det här fallet ön Cat Ba). Till Cat Ba åker vietnameserna gärna på semester och det är ett gott betyg. Det skulle kunna jämföras med Öland och Gotland för oss svenskar.

I lördags hyrde vi kajaker och upptäckte sydöstra delen av Cat Ba-skärgården, igår hyrde vi skoter och åkte runt på ön och det var kul! Såg mycket och ön har ganska mycket att erbjuda om man är naturintresserad. Om man vill festa och dansa så är det bra att välja en annan ö/ plats än Cat Ba, det finns en och annan karaokebar i söder, men inte mycket mer.
Igår kväll gick vi till Asia Outdoor, som har hand om olika aktiviteter här på och runt ön. Frågade dom om båttur och det visade sig att deras rutt gick i det område vi redan paddlat i... Kände lite upprepande, så vi valde att även hyra skoter idag också och fortsätta upptäcka ön.

Efter frukosten idag åkte vi och köpte lite lunch och en färsk ananas på en marknad att ta med oss idag. Åkte sedan norrut till viken Gia Luan och där var det nästan folkfritt och fint. Dramatiska klippor, vackra toppar och skogsklädda dalar överallt. Vid hamnen pratade vi med några män som erbjöd sig att ta med oss på en tvåtimmars båttur bland öarna på norra sidan av ön, som också är med på värdsarven. Vi tackade ja och det var väldigt vackert där. Nästan folktomt och inte en enda turistbåt, vilket det finns en och annan i söder. Bara lokala fiskare med sina hemmabyggda båtar.

Efter en fin båttur åkte vi skoter till nationalparkens hjärta mitt på ön och käkade upp vår lunch innan vi tog en promenad in. Området är skyddat, mest för att skydda den utrotningshotade Cat Ba langur,en (en typ apa) som bara finns i ca 70 ex och bara finns här på ön i hela världen. Räkna inte med att få syn på dem när/om man besöker parken, eftersom de ofta håller sig i några område som man inte får vistas i och parkvakterna håller koll. Det fanns en stor bur med några makakor i, som en tillfällig rehailiteringsplats innan de släpps ut (efter skada/ sjukdom).  Några av dom såg rätt stressade ut, de är ju vilda apor. En stor hane gick fram och tillbaka längs ena sida och en annan gick i cirklar... Hoppas de kan snart släppas ut efter när de blivit friska igen.

Det är gott om fjärilar här på ön, flera av dom är rätt stora - så stora att vi ibland för en stund förväxlade dem med svalor! Många av dom är också färggranna.

Imorgon vid lunchtiden åker vi tillbaka till Hanoi. Det har varit fina dagar här på Cat Ba och ön gillar vi!

WiFi här är lite för långsam för att kunna ladda upp någon bild... Kanske dyker det upp några senare.