Så, vi är nu här i Kambodja, närmare bestämt mitt emellan Siem Reap och Angkor Wat.

Resan hit började klockan 06:00 imorse och vi kom fram cirka 16:00. Mellanlandade i Bangkok på väg hit. Innan vi kom ut i Kambodja fick vi ansöka om visum. Det var en ganska lång kö till disken. Det satt flera personer bredvid varandra ock verkade inte göra något alls. Lite irriterande... Men sedan insåg vi att de arbetade på "löpande band". En tog emot ansökanpappren och passet samt tog betalt (30$ per person). Sedan tog säkert en annan hand om att limma fast passfotot på visumet. Och en annan kanske antecknade något etc... Och den sista personen tog upp passen utan turordning och visade upp dom så att var och en fick gå fram och hämta sitt pass... Hehe! Sedan var det ett kö, lite kortare - men inte snabbare - till instämpelmannen, som stämplade in oss i landet. Tack och bock!

Vi bor nu på en mysig homestay, som kan påminna om en fin Bed and Breakfast. Värdfamiljen bor själv här också och har hand om stället. De kom hit från Estland för drygt två år sedan.

På väg hit till "homestayen" blev vi hämtade av en tuk-tuk, som är en motorcykel med sittvagn på släp, som vi plus våra väskor satt i. Det var skoj! ;)

Sträckan mellan flygplatsen ock homestayen var bara 5 km men vägen är sådär så färden tog kanske 20-30 minuter. Landskapet är mycket grönt och platt, många risodlingar var det runtomkring. Ibland gick höns vid vägrenen och några kossor betade på en parkeringsplats. Inget konstigt med det... Det regnade också lite och himlen bar fläckvis tunga regnmoln, men det värsta regnet slutade precis - torrperioden pågår mellan november och februari/mars ca.

Efter när vi har installerat oss i vårt rum gick vi ner och pratade med värdparet Jim och "M". Frågade dom om tips inför besöket till Angkor Wat etc. Därefter åt vi på en bra restaurang intill hotellet. Menyn var lite av kambodjansk typ och en rätt löd:
"Beef Laulak with tree red ants and sauce". Okej, Jim sa att kambodjanerna (eller khmer, som de gärna kallar sig för) inte äter en massa insekter, sånt vänder ofta sig till turister, som ibland tror att asiaterna bara äter insekter och en massa konstigheter... Vi valde ett annat rätt utan innehåll av insekter och det smakade väldigt bra. Testade även ölen Angkor, som smakade bra.

Det där angående insekter.. En kväll för några dagar sedan när vi var i Hanoi och åt middag på en restaurang. På menyn fanns bland annat friterade skorpion, gräshoppor, myror och bilarver... Jag tappade nästan aptiten när jag såg menyn, men det fanns flera andra bättre och normalare alternativ. ;)
Tog en kycklingrätt med passionfruktsås, som faktiskt inte alls är dumt!

Nu ska vi ladda batterierna, för tuk-tuken ska hämta oss klockan 07 för en heldag i den "lilla loopen" i Angkor Wat. Hela området är gigantiskt, läste någonstans att det är 24 kvadratkilometer totalt för några tempelområde. De är nästan tusenåriga också. Kameran laddas nu!

En restaurang i Hanoi

Färska vårrullar igår på middagen i Hanoi. Trodde först det var plast runtom och frågade kyparen om vi skulle äta allt... Hehe! Smakade läckert.

Klockan 06:00 och Hanoi är rätt lugnt då. Staden håller på att vakna för fullt.