Vi är här på ön Cat Ba vid kusten nu. Tror havet utanför är det Sydkinesiska havet och Kina ligger inte väldigt långt bort härifrån. 
Resan hit tog cirka fem - sex timmar i okej komfort. Blev upplockade av en taxi tillsammans med en tysk kille som också ska till samma ö som vi. Han hade sin tjej och två andra kompisar vid busshållplatsen. Där hoppade vi alla in i en buss som åkte österut till Hai Phong och där bytte vi buss igen. Den sista biten fram till "färjeterminalen" gick igenom ett enormt område med massvis av containrar, stora lyftkranar som används till att bygga stora fartyg med, flera fabriker och många lastbilar. Många av dem är av amerikansk modell, dvs med lång motorhuven jämfört med europeisk modell, som är plattnosad.
Området var också torrt och dammigt så att trädbladen var gråa av all sandstoft. Sedan övergick det till floddelta med låga öar och långa sandlinjer. Vattnet var väldigt brunt och grumligt av all sand, smuts och omrörning i vattnet. Några glador seglade omkring och en och annan Little heron vadade omkring vid vattenbrynet. Vid ett ställe såg jag några stycken fågelnät nära vattnet, samma typ som man brukar använda vid fågelringmärkning... Det var inte någon mysig syn... :(
Lite varstans var det också någon typ av "vattenbruk"/agrikultur, där folk odlar fisk, musslor eller tiger-/jätteräkor. Den senare sker ofta i skyddade område och i stora pooler med vattenomrörning. Enligt många studier som gjorts/görs på jätteräkodling så använder bönderna mycket antibiotika och annat läkemedel. Om färre räkor dukar undan vid sjukdomsutbrott så ökar avkastningen och det är ogynnsamt för miljön - och för oss människor om användningen av antibiotikan konsumeras för mycket och i "förebyggande syfte". Ökningen av resistenta bakterier är ett exempel och det sker också med bland annat uppfödningen av köttdjur. Och skövlingen av mangroveträd är ett annat problem. Det kan vara en orsak till det grumliga vattnet, då det inte finns tillräckligt mycket med mangroveträd som kan binda samman sand vid kustlinjerna. De spolas då lättare ut och kan bland annat leda till erosion, minskad skydd vid till exempel tsunami och förlorad habitat för många kustlevande fiskyngel som har mangroveskog som barnkammare. Samtidigt skall man också tänka på hur människorna här ska kunna försörja sig, men det börjar bli med känt med "King Mangrove" (om jag minns rätt så kallas det så), där man har kvar mangroveskog i utkanten och kanske även mellan räkodlingarna, eftersom de kan ge bättre skydd mot naturkatastrofer och vädermakterna. Det börjar också dyka upp ekologiska tigerräkor i marknaden i västvärlden och då är det bättre att köpa dom istället för "oekologiska" tigerräkor. 
 
Nog om räkor för den här gången.
 
När vi kom fram till "färjeterminalen", som egentligen bara är en vändplats med en brygga och några "speedboats". Vi alla hoppade ombord på en 10-15m lång speedboat, säg cirka 50-60 personer och 6 vespor... På Cat Ba blev det en buss till och åkte bland annat genom nationalparken som finns här. Installerade sedan oss på hotellet och tog det lugnt resten av kvällen. Imorgon ska vi försöka få till en paddlingstur med kajaker bland de vackra öar här utanför.
 
Stora lyftkranar till båtbygge syns i bakgrunden 
 
Ganska fullt på bussen, de som inte fick plats fick en pall att sitta på på mittgången... ;)
 


Räkodlingar i bakgrunden
 
Nationalparken
 
Vietnameserna kan frakta nästan allt på sina motorcyklar...
 
 
Läste på nätet nu på morgonen om att den indonesiska polisen sänkte en illegal vietnamesisk fiskebåt vid marint skyddsområde i östra Indonesien. Det bådar gott att bevarandearbetet börjar ta form på riktigt och på allvar här i Sydostasien. Sakta men ändå bättre än inget alls! Hoppas hajfenfisket blir olagligt överallt snart, inte bara själva fisket och säljandet av hajfenor och liknande, utan även konsumtion av sånt. 

Vi är nu i Viêt Nám sê dán imô rse óch skil lná dên är stôr jäm fört mêd Kú ala Lum pur. 
 
Okej, då tar vi det på ren svenska istället... Om svenska hade samma typ av språkstruktur som vietnamesiska så hade det sett ut så. Många korta ord och ofta med någon apostrof såsom ' ^ , i bokstäverna. Vi säger "Vietnam", "Hanoi" etc men för dom är det istället Viet Nam och Ha Noi. 
 
Vi vaknade klockan 03 imorse för att 03:30 ta taxi till Kuala Lumpurs internationella flygplats (det ska tydligen finnas två, då vårt kallades för KLIA2). Strax efter 06 skulle planet ha lyfts men blev kvar stående på marken i ca 30 minuter men kom sedan iväg. Ca 08:45 landade vi i Vietnam och det var tydligen några ovana/nervösa resenärer på planet, då de började resa på sig direkt efter när planet landat och slutat bromsa... Flygvärdarna var framme blixtsnabbt och bad dom sätta sig igen. 
 
När vi kom in i Thailand, Indonesien och Singapore så fick vi ifylla "immigrationspapper" och lämna det till tullpolisen som sedan stämplar lite i passen och släpper in oss. I Malaysia kom vi istället in med buss och då behövde vi inte ifylla på något papper. Likadant var det nu med Vietnam, men istället så kom vi med flyg. Vi får vara kvar i landet i 15 dagar utan visum. Det är tillräckligt, för vi ska vara här i cirka en vecka. 
 
Vi blev hämtade av en taxi som vårt hotell fixat och åkte till vårt hotell i centrala Hanoi, i det äldre kvarteret. Efter att ha installerat oss gick vi ut och kollade runt lite i närområdet och åt även lite lunch. Därefter sov vi lite, sömnen var lite eftersatt då vi vaknade klockan 03 och inte sov jättebra på planet.
Framåt kvällen gick vi till en restaurang "New Day" som hotellet rekommenderade och som serverade vietnamesiska rätter.
Det var knökfullt på restaurangen och vi blev dirigerade till ovanvåningen och gick igenom köket för att komma dit.. ;)
Det var många gäster där på alla våningar så att alla bord ofta var upptagna. Både vietnameser och västländska turister. Vi beställde två olika kycklingrätter och några vårrullar och ett par vietnamesiska öl. Allt smakade jättebra. Det är imponerade att se hur alla kypare springer upp och ner och serverar mat och samtidigt ha koll på vem som beställt vad, kvitto och snabbt duka undan. Vi åt allt idag till middagen för cirka 90-100kr.. Våra bordsgranne drack en slags dryck med oidentifierad innehåll från en kanna och när de har gått frågade vi kyparen vad det var för slags dryck. Han sa att restaurangen bjuder på det och gav oss två glas att provsmaka. Han berättade att drycken kallar de för Morning Glory och innehåller bland annat tamarin, som tydligen är en slags frukt. Drycken smakade mest som surkål/selleri och attraktade inte oss. Men tackar ändå för smakprovet. ;)
 
Imorgon blir det transport till ön Cat Ba vid kusten, där Halong bay med sina kända klipporna finns. Fyra nätter blir det därborta innan vi kommer tillbaka till Hanoi igen.
 
Vi upplever Vietnam redan på första dagen som ett trevligt land, där människorna är trevliga och artiga. Annorlunda atmosfär här jämfört med Kuala Lumpur, som kändes ganska smutsig och grått.
 
Det finns många små affärer på gatorna här, med massor med saker till försäljning. Även några som går omkring med fruktkorgar på pinne över axlarna (eller kör någon vagn) och bär en trattformad hatt och säljer frukter/grönsaker/mat/souvenirsaker mfl. Även några med tuktuk (cykel med vagn framför) och försöker ofta vinka in en för skjuts. Ibland kan dom dock vara lite sega om man tackat nej. Frågar på igen och så.. Men inte påfresterande att man känner sig otrygg. 
 
Trafiken... Helgalet. Trottoaren används främst som extra utrymme till alla dessa små butiker och även som uppställningsplatser för de otaliga antal motorcyklar. 
Man korsar gatorna lugnt och försiktigt, de kör förbi en åt alla håll. Men det känns lustigt nog lite mer förutsägbar jämfört med i KL. Bara man vet hur man skall bete sig för att korsa gatan så är det lugnt.
 
Sex timmars skillnad är det nu framöver för oss jämfört med i Sverige.
 
Gatukök är det gott om
 


Lite varstans ser man den här symbolen, som tydligen har något med politiken/historien att göra. Det känns som att det har något med Sovjetunionen att göra, såg också att det ibland var bild på Lenin med på symbolen. 
 
Ovanlig form på blad
 
Trafiken...
 
Köket på New Day